گفتگوی زنده رادیویی رئیس سازمان در آستانه سالگرد زلزله بم

گفتگوی زنده رادیویی رئیس سازمان در آستانه سالگرد زلزله بم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در آستانه پنجم دیماه سالروز زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، علیرضا گلستانی، رییس سازمان، در مصاحبه زنده تلفنی با رادیو کرمان شرکت کرد. وی در این گفتگوی رادیویی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در هشت سال گذشته، دو بار مقام اول رعایت مقررات ملی ساختمان را در کشور به دست آورده است، گفت زلزله بم، ذهن جامعه را نسبت به اهمیت ایمنی ساخت و ساز آگاه تر کرد و نوع حرکت کشور را در این زمینه تغییر داد و ساختمان های ساخته شده بعد از زلزله بم، مقاومت کافی دارند.

گلستانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ساختن طبقه دوم بناها با سقف های شیروانی گفت این ساختمان ها بدون گرفتن مجوز لازم ساخته می شوند و افراد حتی به شهرداری هم مراجعه نمی کنند، درنتیجه امکان نظارت وجود ندارد و از نظر حقوقی، ورود پلیس ساختمان به محل نیز ممکن نیست. بر اساس مقررات این ساختمان ها باید تخریب شوند ولی باید تبعات اجتماعی چنین تصمیمی را درنظر گرفت. گلستانی همچنین اضافه کرد یکی از راهکارهای موجود می تواند این باشد که کمیسیون ماده100، قبل از صدور رای، وضعیت استحکام ساختمان را بررسی کند و سازمان نظام مهندسی ساختمان کاملا آمادگی دارد که در صورت ارجاع، این وظیفه را به انجام برساند.

گلستانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه گفت رشد قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد افراد، از رشد میزان تسهیلات بانکی بیشتر است و  درنتیجه تسهیلات بانکی برای ساختن یک بنا کافی نیست، ولی باید توجه کرد ساختن یک بنای مقاوم با متراژ پایین تر، بهتر از ساختن ساختمان بزرگتری است که استحکام کافی ندارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در پایان گفت هم اکنون بالای شصت درصد ساختمان های روستایی مقاوم هستند و در استان کرمان، مسئولان مربوط همه تلاش خود را برای افزایش ضریب ایمنی ساخت و ساز به کار گرفته اند.