اطلاعیه ابلاغ دستورالعمل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص ضرورت رعایت اصول بهداشتی (HSE)

اطلاعیه ابلاغ دستورالعمل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص ضرورت رعایت اصول بهداشتی (HSE)

 






 

 

 



 

 

 

 

به نام خدا

اطلاعیه

پیرو اطلاعیه قبلی مبنی بر تذکر به مالکین و پیمانکاران در خصوص رعایت اصول بهداشت فردی و در راستای تبیین نحوه عمل ناظرین در این رابطه، به پیوست دستورالعمل ابلاغی مدیرکل محترم دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی (HSE) در کارگاه­های ساختمانی در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ارسال می­گردد.

o    دستورالعمل ابلاغی مدیرکل محترم دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی

 

o     مبحث 12 مقررات ملی ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)

ضمناً در همین راستا به همکاران محترم توصیه اکید می­گردد در جهت انجام وظایف محوله قانونی و جلوگیری از آسیبهای آتی ناشی از عدم توجه به قوانین و مقررات، موارد زیر را مورد توجه قرار دهند:

1-     مادامی که کارگاه­های ساختمانی به طریق قانونی از فعالیت منع نشده باشند، عملیات اجرایی باید تحت نظر ناظران انجام شود و ناظران باید بر اجرای پروژه نظارت مستمر داشته باشند. (مستفاد از تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری)

2-     در صورت تشخیص به تعطیلی کارگاه ساختمانی به هر دلیلی توسط ناظر و یا حتی اعلام توسط مراجع ملی، رعایت و در نظر گرفتن تمهیدات مربوط به رعایت ایمنی کارگاه ساختمانی، از قبیل پایدارسازی گود و محصور نمودن آن، جمع ­آوری مصالح ساختمانی از معابر و تأمین ایمنی عابرین مدنظر قرار گیرد و انجام اقدامات در جهت تأمین شرایط ایمن کارگاهی، مشمول تعطیلی کارگاه نخواهد بود.

3-  در نظارت بر اجرای پروژه رعایت مفاد مبحث 12 مقررات ملی ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)، خصوصاً بند­های (12-1-3-18)، (12-3-1-9)، (12-3-1-12)، (12-3-1-15)، (12-3-1-17)  مدنظر قرار گیرد.

4-  همکاران محترم توجه نمایند که تعهد آنها به نظارت بر اجرای پروژه است، نه نحوه اجرای پروژه، لذا لازم است ناظران محترم تذکرات لازم را نسبت به رعایت مفاد مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل صدر­الذکر به مالک و پیمانکار (مجری) پروژه داده و گزارش مربوطه را به سازمان، مرجع صدور پروانه و حسب صلاحدید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال نمایند.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از همکاران محترم که علی­رغم شرایط حاکم بر جامعه در حال ارائه خدمات هستند، یادآوری می­نماید از آنجاکه جهل به قانون رافع مسئولیت اشخاص نیست، سازمان در راستای حمایت از اعضا، نسبت به یادآوری مسئولیت­های قانونی همکاران اقدام کرده و خواهد کرد.  

 

 

                                                                                                  علیرضا گلستانی- رئیس سازمان