همایش توسعه پایدار و امنیت اجتماعی

همایش توسعه پایدار و امنیت اجتماعی

همایش توسعه پایدار و امنیت اجتماعی با همکاری اداره کل راه وشهرسازی ، استانداری کرمان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان و مرکز تحقیقات راه و مسکن دفتر  منطقه ای جنوب شرق ایران و سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان کرمان امروز پنج شنبه مورخ 96/9/9 در محل تالار برق برگزار گردید:

در این جلسه اقای دکتر بلوردی مدیر کل راه و شهرسازی ضمن عرض خوش آمدگویی به حضار شرکت کننده در این همایش، اظهار داشتند سوالی که مطرح میشود این است که چرا توسعه پایدار و مهندسین بایستی در کنار هم قرار گیرند، در عصری که ما زندگی میکنیم گسترش شبکه های جمعی علاوه بر نقاط مثبتی که دارد چالش هایی نیز برای جامعه مهندسی بوجود می آورد، در زلزله اخیر کرمانشاه مشاهده کردیم نگهدارنده ی دیوار که غیر سازه ای میباشد و خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود به چالشی سیاسی تبدیل گردید و در آخر منجر به سخنرانی یکی از نمایندگان مجلس گردید و مهندسین ما مورد اتهام قرار گرفتند. سپس ایشان به بحث توسعه پایدار پرداختند و مسائلی را در این زمینه بیان کردند. سپس مهندس اسماعیلیان ریاست سازمان ضمن خوش آمد گویی به حضار شرکت کننده، اظهار داشتند در بخش آموزش نیز کارهای مهمی صورت گرفته و هم اکنون استان کرمان در 5 شهرستان استان مرکز آموزش دارد و با توجه به تفاهمنامه سه جانبه ترويج مقررات ملي ساختمان درمنطقه جنوبشرق كشور توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان استان كرمان،بين مركز تحقيقات راه،مسكّن وشهرسازي،اداره كل رَاه وشهرسازي استان كرمان وسازمان نظام مهندسي ساختمان استان كرمان در اینده به بحث های آموزشی بیشتری پرداخته خواهد شد. ایشان با اشاره به این موضوع که به نوعی در حق مهندسین و سازمان نظام مهندسی ساختمان جفا شده و مورد نامهری  هایی قرار گرفته، عنوان کردند در این دو دهه که از قانون نظام میگذرد به حکم ماده 37 ، نظام مهندسی با دریافت درصدی از حق الزحمه اعضا ء و حق عضویت ها وظیفه کنترل برخدمات مهندسی را که بر عهده حاکمیت بوده بر دوش کشیده است. سازمان نظام اگر درزلزله کرمانشاه نمره ای بهتر از نظام اجرایی کشور نگرفته قطعا امتیاز کمتری کسب نکرده است. ایشان اظهار امیدواری کرد که اصلاح قانون یقیناً بایستی صورت پذیرد ویکبار برای همیشه ساخت و ساز از صفر تا صد به دست مهندسین سپرده شود. ایشان با اشاره چهاردهمین سالگرد زلزله بم که ماه آینده در پیش رو داریم اظهار داشتند که استان کرمان در بازسازی بم نمره قبولی مطلوبی را دریافت کرده است، در سال 83 و84 مهندسین استان جوابگوی امور بازسازی نبودند و حدود 400 نفر از استان های دیگر در بم مشغول بکار شدند. با توجه به تجربیات خوب استان کرمان در بازسازی  بم هفته گذشته جلسه مشترکی در این زمینه فی مابین کمیسیون خدمات مهندسی شورای مرکزی و هیئت مدیره تشکیل گردید.

ایشان با اشاره به اینکه در حال حاضر 22 مبحث مقررات ملی ساختمان داریم ولی این مباحث در تمام ساخت و سازها رعایت نمیشوند عنوان نمودند بحث هایی که در سیما و منظر شهری شاهدیم که امروزه در شهرهای ما خودرو محور شده و عملا در بحث های شهرسازی انسان ها نادیده گرفته شده اند. سیما و منظرشهری حق مالکانه نیست و جزء حقوق  عمومی محسوب میشود و افراد با دیدن نماهای ساختمان بایستی احساس آرامش کنند در پایان اظهار امیدواری کردند با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی و پشتوانه اعضاء آن درآینده ای نزدیک شهری در خور مردم کرمان داشته باشیم.

سپس در بخش های دیگر مطالبی توسط آقایان دکتر صفارزاده مشاور مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و دکتر ارجمند عضو شورای شهرکرمان و آقای همایی مدیر کل حوزه امنیتی استانداری و جناب آقای دکتر رودری مدیر کل برنامه و بودجه و اساتید دانشگاه ارائه گردید .

در پایان به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.