سیاهه بازبینی نقشه های معماری (جدید)

در سال‌های اخیر کنترل نقشه‌های معماری تاثیر به سزایی در افزایش کیفیت نقشه‌ها و عملکرد بهتر مهندسین معماری داشته است. از شروع فرایند کنترل آمارهای کیفی و کمی در بازه‌های شش ماهه مورد پایش قرار گرفت و با گذشت بیش از دو سال از تدوین و ابلاغ سیاهه بازبینی نقشه‌های معماری نقاط قوت و ضعف چالش‌های پیش رو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که منجر به اصلاحاتی در این سیاهه گردید.

در این ویرایش، در ابتدا مشخصات فیزیکی آلبوم نقشه‌های معماری مرحله اول، مشخص گردید که طراحان معماری در ترسیم و تحویل مدارک آن را مورد توجه خواهند داد. در مرحله بعد سیاه بازبینی توسط طراح پروژه تکمیل و به سازمان ارائه می‌گردد. به منظور شفاف سازی روند بازبینی، ردیف‌های سیاهه با رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد مشخص گردیده که در آن ردیف‌های قرمز از اهمیت بالاتری برخوردار است و در صورتی که هر یک از ضوابط مربوط به آن ردیف‌ها رعایت نشده باشد، نقشه ها جهت اصلاح به طراح عودت خواهد شد. ردیف‌های نارنجی رنگ در اولویت دوم قرار می‌گیرد و در صورتی که در طرح معماری بیش از سه مورد نقص یا اشکال نارنجی مشاهده گردد، نقشه ها برگشت خواهد گردید. موارد زرد در جایگاه سوم اهمیت قرار دارد و اگر در نقشه‌ها بیش از ۹ مورد اشکال زرد مشخص گردد، پروژه نیاز به اصلاح خواهد داشت.

قطع به یقین ارتقاء روزافزون کیفیت نقشه‌ها در بهبود عملکرد همه مهندسین طراح، ناظر و مجری و در نهایت اعتلائ معماری شهر و کشورمان جلوه‌گر خواهد بود.

به اطلاع همکاران محترم طراح معمار می رساند نسخه جدید سیاهه بازبینی نقشه های معماری در قالب pdf و با قابلیت علامتگذاری و درج متن، از طریق وبگاه سازمان قابل استفاده می باشد.

لذا از تاریخ 07/11/1402 بارگذاری این نسخه از سیاهه بازبینی به همراه نقشه ها الزامی بوده و نسخه قدیمی سیاهه، مورد پذیرش نخواهد بود. 

 

  PDF سیاهه بازبینی نقشه های معماری