بیانیه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با عنوان (پیام روشن زمین لرزه های اخیر)

بیانیه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با عنوان (پیام روشن زمین لرزه های اخیر)

 بیانیه

پیام روشن زمین لرزه های اخیر

این روزها، سخن از زمین لرزه، پس لرزه، امداد و نجات، اسکان و نظایر آن، زیاد است و به یکی از گفتمان ها غالب جامعه تبدیل شده و علی الظاهر، پایانی نیز ندارد. اما در هر حال، صرف نظر از نوع رفتاری که در گذشته و شرایط کنونی با پدیده ی دلهره آور زمین لرزه داشته و داریم و حتی پیش نگری درباره ی آینده ی این رفتار، چیزی که بیش از هر چیز دیگر، در میان گفت و شنودها، نقدها و تحلیل های تخصصی و اقدامات عملی، نمود و ظهور یافته و حساسیت خود را به رخ می کشد، اهمیت « مقاوم سازی» و بها دادن به این اصل بدیهی و استراتژیک است. اصلی که پیش فرض علمی تحقق میدانی آن ، هماهنگی و هم افزایی فرا جناحی همه­ی نیروهای ماهر و مجرب اجرایی، به ویژه متخصصان و صاحبان صلاحیت فنی در تصمیم سازی در عرصه­ های مرتبط با ساخت و ساز و واقع نگری در حیطه ی نظر و اقدام می­باشد.

بر همین مبنا، چنانچه از رهگذر همراهی و تعامل سازنده با حوزه ی مدیریت اجرایی استان کرمان علی الخصوص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بهره جویی از تجربه­ی بم، فرآیند نوسازی و مقاوم سازی فضاهای آسیب دیده از زمین لرزه ی سال 1383 زرند و راور انجام نمی پذیرفت. منطقه ی مورد اشاره در زلزله ی اخیر راور، می توانست متحمل خسارت های انسانی و فیزیکی فراوان شود. در حالی که بر اثر همان اقدام موثر و بازدارنده، درصد تخریب مادی بسیار کم بود و علی رغم شدت زلزله ی اولیه و تداوم و تکرار پس لرزه های آن، بر خلاف تجربه های تلخ و پیشین، کشته ای نداشتیم.

از این رو، ضرورت دارد، علاوه بر تعمیم دادن این تجربه ی ارزنده به کل استان، در همه ی مناطق زلزله خیر کشور نیز از آن به عنوان الگویی بومی شده، کارآمد و قابل اعتماد، استفاده شود. الگویی که حتماً می تواند با آسیب شناسی مناسب، افزایش ضریب تعامل و هم اندیشی نهادها و سازمان هایی نظیر معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان و دیگر مراجع تخصص محور و مجرب، روز به روز، کمال و جامعیت بیشتر تر یافته و حتی به الگویی یگانه، تبدیل گردد.

نگاهی گذرا به کم و کیف تجربه های کلان مدیریتی موجود در گستره ی ساخت و ساز، نشانگر آن است که تا مقاوم سازی و تبعیت از شاخص های معتبر کیفیت بخش و رعایت مقررات ملی ساختمان در سطح جامعه و در پیکره ی مدیریت کشور، به مطالبه ای فراگیر تبدیل نشود و با سبک زندگی شهروندان گره نخورد، توقع تحقق آن،  قدری دور از تصور خواهد بود. این مطالبه، به  همان اندازه که در سالیان اخیر، جدی انگاشته شده، در عمل، موجب جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار و آسیب های جبران ناپذیر گردیده و به مراقبت از سلامت روانی جامعه، کمک کرده است.

در این میان، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان نیز آمادگی دارد تا با توجه به پتانسیل تخصصی خود، تجارب کسب شده از مشارکت در بازسازی بم، هم در ارائه ی مشاوره های کارشناسانه و هم در پهنه ی وظایف و ماموریت های ذاتی خود، به نحو شایسته در مسیر تشریک مساعی و هم گرایی نظری و عملی با دیگر نهادهای دخیل در گستره ی ساخت وساز ، همراهی نموده و از هیچ کوشش بایسته ای ، همچون گذشته ، دریغ ننماید.

روشن است که اکنون همه ی اشخاص و نهادهایی که می توانند به فرآیند تقویت آرامش روحی و فراغ خاطر جامعه یاری رسانند، در پیشگاه وجدان خود و در برابر میزان الهی، وظیفه ای جز هم اندیشی برای هر گونه اقدام بایسته ، ندارند.

 

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

                                     هیجدهم آذرماه یک هزار و سیصد ونود و شش