مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان کرمان

مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان کرمان

 رسانه ها در مقابل نفوذ و رخنه دشمن مسئولیت سنگینی بر عهده دارند

نقش برجسته رسانه ها  در امنیت جامعه
رئیس دادگاه مطبوعات استان کرمان بر نقش برجسته رسانه ها  در امنیت جامعه تاکید کرد وگفت: رسانه ها در مقابل نفوذ ورخنه دشمن مسئولیت سنگینی بر عهده دارند
حسین روحانی در مراسم تحلیف و اولین جلسه دادگاه مطبوعات استان در دوره جدید که با حضور اعضای هیات منصفه تشکیل گردید، اظهار داشت: قلم واهل آن  حرمت دارند ورسالتی سنگین برعهده اصحاب رسانه و مطبوعات می باشد.
روحانی با مهم برشمردن نقش رسانه ها در جامعه، بیان کرد:رسانه افکار عمومی جامعه را به سمت سوی اهداف نظام ،مبانی اعتقادی و فکری جامعه سوق می دهد و مانع رسوخ فرهنگ بیگانه و مهاجم  می شوند وجامعه را در مقابل آسیب ها در امان نگه می دارد
وی ادامه داد: سهل انگاری در حوزه مطبوعات  موجب ورود افکار غلط و خلاف مبانی فکری و اعتقادی نظام جمهوری اسلامی می شود و نظام هزینه های سنگینی متحمل خواهد شد لذا مسولئیت سنگینی متوجه آن قلمی خواهد بود که به راه کج رفته است
وی در ادامه بیان کرد: دشمنان در بحث فرهنگ و اعتقادات مذهبی یک جامعه از طریق رخنه ونفوذ وارد می شوند و شروع به تضعیف باورهای یک جامعه و در نهایت تغییر آن باورها می کنند.
روحانی بیان کرد:در تمامی جوامع بشری اهالی رسانه های جمعی و اهل قلم به ویژه مطبوعات و روزنامه ها در فرهنگ، اعتقادات وامنیت روانی و فیزیکی جامعه نقش اساسی و سازنده ای دارند.
رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک کرمان به  حمایت های بی دریغ قانون گذار از اهالی رسانه و قلم اشاره کرد وافزود: قانون گذار برای  جلوگیری از هرگونه نابهنجاری و هنجارشکنی، قوانین و مقررات خاصی وضع کرده است.
رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک کرمان تاکید کرد: اخلال در مبانی فکری و اعتقادی احاد جامعه، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات از جمله جرائمی هستند که غیرقابل گذشت  پیش بینی شده اند و اگر شاکی خصوص نداشته باشند شاکی خصوصی نظام و احاد مردم هستند و دعوای عمومی می باشد.
حسین روحانی بیان کرد: وظیفه دستگاه قضائی به عنوان حامی و حافظ حقوق احاد جامعه حفظ این حقوق است و باتوجه به جایگاهی که اهل قلم و رسانه دارند رسیدگی  به اتهامات اهل رسانه  به روش خاصی صورت می پذیرد .
وی گفت: علیرغم اینکه قاضی در رسیدگی و انشاء حکم مستقل است، به جهت اهمیت این موضوع  هم از بعد حمایت از اهل رسانه و هم از بعد حفظ حقوق جامعه، قانون گذار بحت هیات منصفه را مطرح کرده است.
روحانی عنوان کرد:به موجب اصل 168 قانون اساسی دادگاه مطبوعات با حضور اعضای هیات منصفه که از اقشار فرهیخته و اهل علم و فضل جامعه هستند ،برگزار می گردد.
وی ادامه داد:اعضای هیات منصفه به عنوان همیار قاضی در تشخیص مجرمیت فردی که کیفرخواست علیه او صادر شده اظهار نظر می نمایند و این نشانگر اهمیت موضوع است.
شایان ذکر است اعضای هیات منصفه در ابتدای جلسه قبل از رسیدگی به پرونده مطبوعاتی، براساس ماده 40 قانون مطبوعات به خداوند متعال و در برابر قران گریم سوگند یاد کردند.
گفتنی است اعضای هیات منصفه مطبوعات دوره جدید (96-98) آقایان حجت الاسلام و المسلمین مهدی حسنی کبوترخانی به عنوان نماینده روحانیون، دکتر بختیار مجاز به عنوان نماینده اساتید دانشگاه، دکتر نوذر نخعی به عنوان نماینده پزشکان، مهندس مجید اسماعیلیان به عنوان نماینده مهندسان، احمد یوسف زاده به عنوان نماینده نویسندگان، محمد لطیف کار به عنوان نماینده روزنامه نگاران، دکتر مجید شعبانی به عنوان نماینده وکلای دادگستری، محمد علمی به عنوان نماینده دبیران و آموزگاران، یوسف جعفری به عنوان نماینده اصناف، محمد بصیریان به عنوان نماینده کارمندان، عباس کاربخش به عنوان نماینده کارگران، محسن جلال پور به عنوان نماینده کشاورزان، جمال الدین مودب به عنوان نماینده هنرمندان و سید ابراهیم یزدی به عنوان نماینده بسیجیان می باشند.
 
 


آخرین مطالب