گفتگوی خبری مهندس مجید اسماعیلیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با روزنامه واقعه

گفتگوی خبری مهندس مجید اسماعیلیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با روزنامه واقعه

   در گفتگو با مهندس اسماعیلیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان تشریح شد .

 

اهداف و چشم انداز سازمان درراستای ارتقاءکیفیت مقررات ملی ساختمان .

سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی است که در جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی تاسیس شد تا اینکه مهندسین صاحب صلاحیت و متخصص در امر ساختمان در راس هرم سازندگی قرا گیرند و در راستای ایجاد یک جامعه حرفه‌ای مولد ثروت، رفاه، دانش و هنر برای اعضای آن گام بردارد. سازمان نظام مهندسی ساختمان  استان کرمان طی این سالها خصوصا در هیئت مدیره دوره هفتم پس از گذر از فراز و نشیب های مختلف توانسته است موفقیت های فراوانی را کسب کند و ضمن افزایش جایگاه و منزلت مهندسین در مراقبت از ایمنی، بهداشت و آسایش محیط‌های مسکونی و مدیریت خردمندانه در ارتقای توان سازندگی و نوآوری و بکار گیری فناوری های روز در سطح ملی و منطقه‌ای و ایجاد امکانات رفاهی و تلاش در توسعه حوزه آموزش و مشارکت و هم اندیشی با مهندسین عضو گام های موثری بردارد.

 درسالگرد زلزله شهرستان بم فرصتی بدست آمد تا در گفتگو با مهندس اسماعیلیا ن رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان ضمن آشنایی با عملکرد این سازمان در دوران بازسازی از اهداف و برنامه های دوره هفتم هیئت مدیره آگاهی یابیم.

مهندس اسماعیلیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در آغاز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره هم استانی هایی که در حادثه دلخراش زلزله بم جانشان را از دست دادند اظهار داشت: از این حادثه مصیبت بار 13 سال میگذرد و بیاد میآوریم که در آن سالها سازمان در کنار سایر نهاد های اجرائی استان توانست در امر باز سازی  به یاری مردم شریف بم بشتابد  .وی افزود زمین لرزه  بم نمادی از آسیب پذیری  ساختمان سازی سنتی است و به ما یادآور میشود حتی الامکان از احداث ساخت و ساز در نزدیکی گسل ها باید پرهیزکنیم. وی گفت سازمان نظام مهندسی ساختمان از زمان وقوع آن زلزله با تغییرو بروز کردن آیین نامه ها سعی کرده در اجرای پروژه های ساختمانی در جهت استحکام بخشی دقت نظر ویژه داشته باشد هر چند در بخش مقررات ملی هنوز جای کار فراوان وجود دارد .مهندس اسماعیلیان بیان داشت در این دوره پرداختن به مقررات ملی ساختمان درحوزه معماری و شهر سازی و ترافیک از اهداف مهم می باشد.وی گفت بعد از حادث شدن زلزله بم وضعیت سازمان بگونه ای بود که در حوزه باز سازی پاسخگوی نیاز منطقه نبود و با توجه به کثرت امر باز سازی به مهندس تمام وقت در کارگاه نیاز بود که سازمان بلافاصله اقدام کرد و ضمن اعلام نیاز توانستیم حدود 400 نفر از مهندسین زبده سراسر کشور را به منطقه بفرستیم. وی بیان داشت سازمان در استان پهناور کرمان بیش از 13 هزار عضو و 20 نمایندگی دارد و با این ظرفیت کار آمد تا کنون در اجرای ساخت و ساز موفقیت های بزرگی را در استان رقم زده اند.

 وی کسب رتبه اول کشوری در حوزه سازه های مسکن مهر از نظر کیفی (سال 92) و همچنین کسب رتبه اول رعایت مقررات ملی را بخشی از این موفقیت ها ذکر کرد. مهندس اسماعیلیان خاطر نشان کرد نزدیک یکسال از عمر فعالیت دوره هفتم می گذرد و بخشی از اقدامات این دوره مربوط به کار های به زمین مانده است که به انجام آنها پرداختیم وی اجرائی کردن بخشی از آئین نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یا همان مبحث 2 مقررات ملی ساختمان در ارتباط با ارجاع کار نظارت به مهندسین را که به سازمان سپرده شده یکی از اقدامات این دوره ذکر کرد، ایجاد دفتر کنترل و بازرسی برق در حوزه نظارت و کنترل سیستم ارت و کلید محافظ جان و کلید تری وی- اف آسانسور و استاندار سازی این موارد، از دیگر اقدامات است.

 مهندس اسماعیلیان گفت به منظور ارتقاء کیفیت باید زیر شاخه های تخصصی ساختمان افزایش یابد، از جمله زیر شاخه های حوزه مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه برداری، شهر سازی و ترافیک که این مباحث را بطور تخصصی آموزش میدهیم. وی یاد آور شد نمای ساختمان صرفا یک حقوق و حق مالکانه نیست و مالک تنها می­تواند در طراحی فضای داخلی با سلیقه خود عمل کند ولی در اجرای نمای بیرون با توجه به اینکه در منظر دید عموم قرار میگیرد باید به گونه ای باشد که بتواند حس آرامش روحی و روانی را در منظر عمومی جلوه گر سازد قطعا یک سری ضوابط و قوانین از جمله دستورالعمل های وزارت راه و شهر سازی در این مورد وجود دارد و سازمان نیز آمادگی دارد درکنار مجموعه های اجرایی استان با ایجاد دبیرخانه متمرکز در ساماندهی نمای بیرون ساختمانها و سیما ومنظر شهری  و ایجاد آرامش روحی و سلامت شهروندان گام بردارد . وی همچنین افزود: کرمان برمحوریت بافت تاریخی و سنتی استوار است و سازمان موظف است ضمن پرداختن به استحکام ساختمانها در حفظ میراث فرهنگی، در استانی که به عنوان قطب گردشگری شناخته شده بکوشد، ضمن آنکه معتقدیم نزدیک به40 در صد از سرمایه های ملی در بخش ساختمان به کار میرود و باید حاصل این سرمایه گذاری با ایجاداستحکام  بناها و طراحی  به نوعی حفظ سرمایه های ملی را مد نظر داشته باشد اسماعیلیان در ادامه یادآور شد یکی از رسالت های ذاتی سازمان به روز نمودن سطح علمی و دانش اعضاء میباشد و در دوره هفتم به این امر توجه ویژه ای شده ما معتقدیم در زمانی که بحث رقابت و انتقال و صدور دانش مطرح است برگزاری  دوره های آموزشی جهت بروز نمودن اطلاعات مهندسین همچنین اطلاع از فناوری های روز و مصالح نوین ساختمانی و نحوه بکار گیری آنها از اهمیت خاص برخوردار است به همین جهت ایجاد کمیسیون ها ی مختلف از جمله ایمنی و مصالح و کمیته های مختلف آموزشی را فعال کردیم و با همکاری زبده ترین اساتید دانشگاهی باتجربه و اطلاعات علمی بالا، به آموزش اعضاء میپردازیم. این آموزش ها برای مهندسینی که دارای پروانه اشتغال هستند جهت ارتقاء آنها به رتبه های بالاتر موثر است.

وی گفت سازمان ساختمانی در شهرک حسن آباد به متراژ 4000 متر مربع در دوره پنجم هیئت مدیره تا پایان اسکلت به انجام رساند و در دوره هفتم تلاش خواهیم کرد با تکمیل ساختمان، بخش های تحقیقاتی و آموزش و انتشارات را در این مجموعه فعال کنیم. وی عنوان کرد: ما سومین کشور تولید کننده مهندس در دنیا هستیم و جامعه عضو نظام مهندسی ساختمان از مرز 400 هزار نفر گذشته اشت قطعا این ظرفیت بیش از نیاز داخلی است و باید بتوانیم ضمن توانمند سازی این نیروهای ارزشمند ،در امر صادرات و توسعه خدمات بکوشیم. مهندس اسماعیلیان فعال سازی بخش اتاق های فکر و هم اندیشی با اعضاءو تعامل و هم فکری با دستگاههای اجرایی استان خصوصا معاونت عمرانی و مدیر کل راه و شهر سازی و شهرداری و بنیاد مسکن با هدف همکاری های بیشتر و ارتقاء جایگاه و منزلت نظام مهندسی ساختمان را از دیگر اهداف دوره هفتم ذکر کرد و افزود مشارکت و هم فکری با اعضاء در پیشبرد اهداف بسیار موثر است و به آن معتقدیم و باید از این همه ظرفیت بخوبی استفاده شود. وی تعامل و همکاری اعضاء با هیئت مدیره را خوب توصیف کرد و افزود آنان میدانند که هیئت مدیره در امر شفاف سازی مسائل مالی و تلاش در جهت ایجادامکانات رفاهی آنان کوشا میباشد و امیدواری در روحیه آنان مشهود است. وی ایجاد کمیسیون ورزش با هدف توسعه ورزش همگانی در جامعه مهندسی را از دیگر برنامه ها ذکر نمود و افزود، با توجه به نوع شغل سنگین و پر استرس مهندسین توجه به امر ورزش می تواند در شادابی و طراوت روح و جسم اعضاء اثر گذار باشد. اسماعیلیان در ادامه توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان داخلی را که به طور تخصصی فعال هستند یکی از رسالت های سازمان در راستای اقتصاد مقاومتی ذکرکرد.

مهندس اسماعیلیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در سمینار آموزشی ایمنی کارگاهها و پروژه های ساختمانی که در دوم دی ما در محل تالار زغال سنگ تشکیل شده بود حضور یافت در این همایش دکتر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مهندس اسماعیلی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از فعالان حوزه ایمنی و عرصه ساختمانی حضور داشتند. مهندس اسماعیلیان در این همایش طی سخنانی ضمن یاد آوری حادثه دلخراش زلزله بم و ذکرفعالیت هاو اهمیت جایگاه مهندسین، به اهداف و اختیارات سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره داشت و سپس به مباحث 22 گانه مقررات ملی پرداخت و افزود احتمالا مباحثی با تاکید بر موضوعات شهر سازی و ترافیک در حال تدوین میباشد و امیدواریم هر چه زودتر به اتمام برسد. مهندس اسماعیلیان به توضیح مبحث 12 که دارای قدمت است و در ابتدا شکل گرفته اشاره نمود و گفت دربخشی از این آئین نامه چنین ذکر شده، ساختمانهائی که دارای مشخصات خاص از نظر متراژ و تعداد پرسنل کارگاهی و یا ارتفاع میباشند باید مسئول ایمنی کارگاه حضور داشته باشد و صرفا مسائل حفاظتی و ایمنی کارگاه زیر نظر وی انجام پذیرد. مسئول ایمنی از عوامل مجری است و هنوز به صورت یکپارچه و متمرکز در امر ساختمان سازی وجود ندارد، مدتی است با همکاری اداره کل راه و شهر سازی و شهرداری ها سعی میکنیم که در ساختمان مجری ذیصلاح وجود داشته باشد و تا زمانی که مجری با مسئولیت و مشخص وجود ندارد عملا مسئولیت او به کارفرمائی که پروانه به نامش می باشد تفویض شده وی همچنین تاکید کرد مهندس ناظر باید تمام مسئولیت های ایمنی را به صاحبان پروانه وکسانی که کارگاه را مدیریت می کنند تفهیم کنند. وی سپس از کارگروه ایمنی و کمیته ای که بطور مشخص نزدیک یکسال و نیم دربازرسی از کارگاههای ساختمانی فعال می باشد تقدیرکرد و افزود در این کارگروه نماینده قوه قضائی نیز حضور دارد و اگر کارگاهی به تذکرات و اخطار های داده شده عمل نکند منجر به اقدامات قانونی بعدی خواهد شد .

گوشه ای از فعالیتهای دوره هفتم هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی.

انعقاد قرار داد بیمه مسئولیت مدنی بازرسین گاز با پوشش 10 ساله .

تهیه و تدوین قرار داد بیمه جامع مسئولیت مدنی مهندسان با پوشش 10 ساله .

تدوین و انعقاد قرار داد بیمه تکمیلی درمان اعضاء سازمان .

راه اندازی طرح ارجاع کار نظارت توسط سازمان .

تهیه و تدوین قرار داد همسان نظارت .

ارائه خدمات به منظور ارسال اظهار نامه مالیاتی سال 94.

ایجاد دفتر بازرسی برق سازمان . دفتر بازرسی فاضلاب ساماندهی واحد بازرسی گاز .

 

 

 

 

 

منبع خبر: روزنامه واقعه مورخ 95/10/5