اطلاعیه مهم(بیانیه مهم رئیس سازمان جناب آقای دکترسلاجقه به کلیه اعضای محترم)

اطلاعیه مهم(بیانیه مهم رئیس سازمان جناب آقای دکترسلاجقه به کلیه اعضای محترم)

به : کلیه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

با سلام،
احتراماً برخورد لازم می­دانم مواردی را به اطلاع واستحضار برادران و خواهران عزیز عضو سازمان نظام مهندسی برسانم:
همانطور که همگی مستحضرید تمام وظایف سازمان نظام مهندسی در دو مورد زیر خلاصه می­گردد:
1-احقاق حقوق و ارتقاء جایگاه مهندسین عضو
2-رعایت استانداردها، ضوابط فنی و مقررات ملی در ساخت و سازها به منظور حفظ سرمایه­ های مردمی و ملی و حقوق بهره ­برداران.
متاسفانه در دو، سه سال اخیر سازمان نظام مهندسی کرمان از اجرای وظایف خود عقب مانده بطوریکه در سال­های قبل بنا به اظهار تعدادی از اعضای سازمان بعضی از دفاتر مهندسی تعداد زیادی مهر مهندسین را در اختیار داشته بطوریکه تعدادی از صاحبان مهرها در کشور نبوده و این دفاتر با پرداخت مبالغ ناچیزی ( 25 درصد حق­ الزحمه ­­های اعلام شده از طرف سازمان) نقشه ­ها را مهر و امضاء و به سازمان و شهرداری ارائه می­نمودند. با چنین روشی آیا اهداف ذکر شده فوق برآورده می­شود؟؟ قطعاً جواب این سوال منفی می­باشد چرا که با این روش نه مهندسین به حق قانونی خود دسترسی داشته و نه به کار و ساختمانی نظارت می­شده که مقرراتی رعایت گردد.
برای حل این مشکل راهی جزء ارجاع کار نظارت از طریق سازمان نظام مهندسی وجود نداشت بنابراین هیئت مدیره هفتم از ابتدای خرداد ماده 95 ضمن بررسی عملکرد سی استان کشور این روش را اجرایی نمود و کلیه کارها به طور کاملاً شفاف با اطلاع مهندسین به اعضای سازمان ارجاع گردیده و محاسن این روش به شرح زیر خلاصه می­­گردد.
1-ارجاع عادلانه کار به کلیه مهندسین داوطلب نظارت
2-دریافت حقوق کامل مهندسین بر اساس قوانین و پرداخت آن در مواعید مختلف وفق قانون.
3-با نظارت بر پرداخت حق الزحمه مهندسین و بازرسی دقیق از عملکرد آنها مهندسین موظف به نظارت کامل بر عملیات ساخت و ساز می­باشند.
4-کار به مهندسینی ارجاع می­گردد که حضور داشته و قرارداد نظارت را امضاء نمایند.
5-با این روش دفاتر و افراد واسطه از بین رفته و حقوق مهندسین به خود آنها پرداخت می­گردد.
اذعان می­فرمائید که با این روش قطعاً اهداف اصلی فوق الذکر بهتر برآورده خواهد شد. بدیهی است این روش و یا هر روش دیگر در بدو شروع با مشکلات و نارسایی­ هایی مواجه می­گردد که انشاء­الله به تدریج این مشکلات شناسایی و بر طرف خواهد شد.
متاسفانه تعداد اندکی از اعضاء که احتمالاً منافع آنها به خطر افتاده و یا قطع شده است با هر روشی سد راه شده و اقدامات نامناسبی برای شکست این کار پیش گرفته­ اند. از جمله :
1-شکایت به شهرداری و شورای شهر دال بر اینکه نرخ خدمات مهندسی بی­دلیل بالا رفته است. حال آنکه نرخ واقعی خدمات مهندسی در سال 95 فقط در حد تورم سالانه تغییر کرده و در سالهای قبل با ارقام پرداختی اصلاً خدماتی وجود نداشته که نرخی داشته باشد به جز مهر و امضاء نمودن نقشه ها و حل مسائل به صورت صوری.
2-تحریک نمودن کارفرماها جهت شکایت به مراجع صدور پروانه
3-اتهام و توهین به هیئت مدیره و بازرسین از طریق فضای مجازی
بازار شایعات و اتهام ها به حدی داغ بود که یکی از بازرسین که سال­هاست این وظیفه خطیر را عهده­ دار بود و الحق و الانصاف یکی از پایه های نگهدارنده سازمان در سالهای قبل بوده یک روز استعفعای خود را به سازمان ارائه نمود و اعلام داشت با این جوسازی ­ها روحیه و توانی برای ادامه کار وجود ندارد. اینجانب برای جلوگیری از این وضعیت پرینت اظهارت برخی از اعضاء دال بر اتهام و توهین و ... را به شورای انتظامی علیرغم میل باطنی خود ارسال نمودم. قطعاً با آیین نامه و مقرراتی که به شورای انتظامی از طریق شورای مرکزی  ارسال گردیده تعدادی از اعضاء که چنین جوسازی­ هایی را می­نمایند احتمالاً محکوم خواهند شد ولی اینجانب اعتقادی به این روش نداشته و مراتب طی نامه­ای به شورای انتطامی جهت خروج موقت پرونده از دستورکار ارسال خواهد شد.
با توجه به مراتب فوق از کلیه اعضای منتقد درخواست می­نمایم هرگونه انتقادی را به صورت کتبی یا حضوری با مراجعه به سازمان اعلام نمایند و از جوسازی و تضعیف روحیه افراد فعال در سازمان از طریق فضای مجازی خودداری نمایند. در این راستا از شهریورماه 95 به بعد هر ماه یک جلسه هم اندیشی در محل سازمان (پنج شنبه آخر هر ماه از ساعت 11-9) تشکیل می­گردد تا مطابق دستورالعملی که متعاقباً در سایت سازمان اعلام می­گردد در این جلسه منتقدین شرکت و نظرات خود را اعلام و به پرسش­های آنها پاسخ داده شود و چنانچه روش و پیشنهاد مثبتی ارائه ­نمایند مورد استفاده قرار گیرد.
باتوجه به توضیخات فوق امید است:
1-کلیه منتقدین از جوسازی و ابراز توهین و اتهام به افراد در کانال­های مجازی دست بردارند.
2-کلیه موافقین با اقدامات سازمان به نحوی رضایت و یا اظهار نظر خود را به سازمان و مراجع دیگر اعلام نمایند. چرا که اعتقاد راسخ دارم که موافقین حداقل 100 برابر منتقدین و مخالفین هستند.
امید است با استعانت از درگاه احدیت و همکاری و همراهی کلیه اعضاء و حمایت کلیه نهادهای قانونی و نظارتی بتوانیم در آینده شاهد پیشرفت صنعت ساختمان با کیفیت مطلوب در استان کرمان بوده و با رونق این صنعت مشکلات مهندسین سازمان حل گردد. در خاتمه توفیق روزافزون کلیه اعضای سازمان را از خداوند متعال خواستارم.

جواد سلاجقه

رئیس سازمان