آنچه در کمیسیون زیربنایی دولت گذشت - در گفت گو با آقای دکتر بدیعی

آنچه در کمیسیون زیربنایی دولت گذشت - در گفت گو با آقای دکتر بدیعی

اخبار مربوط به سایت شورای مرکزی

 

الحاق و اصلاح مواد آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان در تاریخ94/9/29 در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت قرار گرفت، لذا با توجه به اهمیت برگزاری و تشکیل این جلسه گفت و گویی داشتیم با دکتر حمید بدیعی عضو محترم هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان که در ادامه تقدیم می شود.

 

-آقای دکتر بدیعی برای آغاز گفت و گوو اولین سوال مطرح در خصوص کمیسیون زیربنایی دولت ، لطفا بفرمایید در جلسه این کمیسیون چه گذشت و در آن چه کسانی شرکت داشتند؟

در این کمیسیون ، الحاق و اصلاح برخی مواد آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستورکارروز یکشنبه مورخ94/9/29 کمیسیون زیربنایی دولت قرار داشت. در خصوص افراد شرکت کننده در این کمیسیون نیز باید گفت که اینجانب به اتفاق آقای مهندس حق بین دبیر محترم اجرایی شورای مرکزی در جلسه مذکور شرکت نمودیم. این جلسه به ریاست آقای دکتر آخوندی و با حضور وزرای محترم عضوکمیسیون زیربنایی برگزار گردید. معاونت محترم عمرانی وزارت کشور و معاونت محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و برخی مدیران ستادی نیز حضور داشتند.

-چه موضوعاتی  در این جلسه طرح شد ونهایتا نتیجه آن چه بود؟

موضوعات این جلسه به سه دسته کلی قابل تفکیک است که عبارتند از: یک دسته اصلاح مواد، یک دسته تغییر مواد و دسته دیگر الحاق موادی به آیین نامه.

در بخش اصلاح مواد، اغلب مواردی که همکاران ما طی سالیان متمادی به دنبال آن بودند، این اصلاحات حاصل شد مانند؛ شرایط جدی تر برایعضویت شورای انتظامی، بازرس، عضو هیأت رئیسه گروه های تخصصی و از این موارد که درمجموع اقدام بسیار مفیدی در جهت ارتقاء جایگاه سازمان های نظام مهندسی است .

در بخش تغییر مواد، تغییر ماده 59 شرایط عضویت هیأت مدیره با تأکید جدی‏ تر برصلاحیت حرفه ای اشخاص، پیش بینی شده بود که البته اقدامی ارزشمند است. برخی همکاران نگران این بودند که این تغییر سبب شود تا جایگاه اعضاءجدید هیأت مدیره استان ها تضعیف گردد و لذا نامه ای تهیه کردند که طرح این موضوعات به تعویق افتد تا از فضای انتخاباتی اخیر هیأت مدیره ‏ها کاملاً عبور کنیم ولی باتوضیحات آقای دکتر آخوندی در کمیسیون مبنی بر اینکه تغییرات یا اصلاحات هیچ گاه عطف به ماسبق نمی ‏شود، عملاً این نگرانی جایی نخواهد داشت. ولی موارد اشکالی مغایرقانون و سایر بندهای آیین نامه طرح گردید که قرار شد در متن نهایی این نقایص برطرف گردد، در همین بخش موضوع تغییر مواد 90 و 91 مطرح شد که عمده تغییرات مربوط به عناوین تخلفات حرفه ای بود. برخی از تخلفاتی که در بخش انواع تخلفات حرفه ای ذکرگردیده است در ساختار کنونی ساخت و ساز کشور، نمی تواند تخلف محسوب شود، مگر آنکه تغییرات جدی در این ساختار حاصل شود.البته بعید می دانم متن نهایی که توسط وزاری محترم کمیسیون امضا خواهدشد تغییر جدی پیدا کند.

در بخش الحاق مواد، یک ماده مربوط به «آیین رسیدگی به تخلفات در شورای انتظامی» است که قرار است متعاقباً تهیه شود، اقدامی بسیارمفید و ضروری است و هیچ کس در کمیسیون مخالف آن نبود. ولیکن در این بخش موضوع الحاق «اصول اخلاق حرفه ای» به آیین نامه مطرح شد که طبیعتاً این بحث مخالف ذاتیندارد اما نگرانی ما این بوده و هست که چون قانون بالادستی برای برخی از موضوعات وجود ندارد ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد و برای مهندسان ما دردسرساز شود.

این را نیز باید گفت که تفسیر و توضیحاتی که آقای دکترآخوندی از این اصول داشتند مورد پذیرش همگان است ولی هیچگونه تضمینی وجود ندارد که در آینده به نحو دیگری تفسیر نشود. برخی از اعضاء محترم کمیسیون نیز همین نگرانی را ابراز نمودند .

-آقای دکتر برخی رسانه ها تلاش کرده اند این موضوع را به نحو دیگری انعکاس دهند نظر شما در این خصوص چیست؟

-حال که موضوع رسانه ها مطرح شد باید گفت که  متاسفانه امروزه  برخی از رسانه‏ ها مانند بسیاری از حرفه‏ های دیگر، اخلاق حرفه‏ ای را رعایت نکرده و به آن پایبند نیستند.

-آیا انتقاد کلی به این موضوع دارید؟

به نظر من  بایدفرصت می‏دادند تا سازمان های نظام مهندسی ساختمان و اعضای محترم شورای مرکزی ازمجموعه این تغییرات اطلاع پیدا کنند و نظر خود را ابراز نمایند. گرچه مدتی است آقای دکتر آخوندی اصول اخلاق حرفه ای  را طی نامه‏ ای از طریق رسانه‏ ها منتشر نمودند و عملاً به نظرخواهی گذاشتند اما تصورهمگان بر این بود که آن اصول بصورت میثاق‏ نامه مهندسان یا منشور اخلاق حرفه‏ ای مهندسان نهایی خواهدشدو تصور نمی شد که بصورت آیین نامه اجرایی تدوین شود.

در پایان ارزیابی کلی شما از این جلسه در رابطه با سازمان نظام مهندسی ساختمان و اعضا محترم سازمان چیست؟

در کلیت جلسه خوبی بود. برخی مواد یا تغییرات را بسیارضروری و مثبت می‏دانیم. برخی را ضروری  یا فوری نمی ‏دانستیم ولی با اصلاحاتی که در متن نهایی خواهد شد امیدداریم رفع ابهام شود.البته در برخی از مباحث کماکان نگران تفاسیر و تعابیر برخی از عبارتها بوده وهستیم و پیش بینی ما این است که در آینده برای مهندسان ما مشکلاتی ایجاد نماید.

 

 

منبع خبر : شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی 
 
 
 

از طریق فرم زیر نظر خود را با ما در میان بگذارید