حضور رییس سازمان به همراه دکتر شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه کرمان

حضور رییس سازمان به همراه دکتر شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه کرمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهمترین عامل موثر در ایمن بودن ساختمان‌ها در برابر زلزله، کیفیت مصالح ساختمانی است.


معاون وزیر راه و شهرسازی کشور بیان کرد: اگر مصالح ساختمانی با کیفیت نداشته باشیم نباید انتظار یک ساختمان امن را داشت.

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی کشور در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به زلزله بم به عنوان بزرگترین زمین لرزه با بیشترین خسارات جانی ومالی سالیان اخیر، گفت: حادثه زلزله بم نقطه عطفی بود که مهندسین کشور وتصمیم گیران توسعه کشور، متوجه شدند که در زمینه ایمنی جان هموطنان و ساخت وسازها غافل بوده اند.

او افزود: با توجه به این موضوع از آن به بعد استاندارد ۲۸۰۰ (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) تغیرات شگرفی کرد و باعث شد طراحان ساختمانی نگاه علمی‌تری در این زمینه داشته باشند.

شکرچی زاده هدف سفر خود به کرمان را گرامی داشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله دی‌ماه سال ۱۳۸۲ و همچنین افتتاح و راه‌اندازی دستگاهای شتاب‌نگار عنوان نمود.

او گفت: بسیار خرسندیم که می توانیم با استفاده از تولید ملی وداخلی، دستگاه‌های قدیمی و فرسوده ثبت‌زلزله را به‌روز کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: باید این موضوع را در نظر داشت که بتوانیم ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان را بر اساس یافته‌های ملی و بین‌المللی اعمال و به‌روز‌رسانی کنیم و در مرحله بعد ترویج، آموزش و کنترل لازم در فرایند اجرای ساختمان‌ها با استفاده از مجریان ذی‌صلاح و نظارت مهندسان ناظر را داشته باشیم. 

مهندس گلستانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمان در این نشست بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها مرجع فنی کنترل‌کننده ساخت و ساز بخش خصوصی است که این نظارت را به وسیله اعضای خود اعمال میکند. البته در این راستا وزارت راه و شهرسازی وفق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز اعمال نظارت عالیه می‌کند.

وی گفت: نتیجه رعایت مقررات ملی ساختمان، ایمنی در مقابل زلزله است که خوشبختانه در سطح استان در این زمینه بسیار خوب عمل شده است و کسب رتبه برتر کشور در رعایت مقررات ملی ساختمان، مبین این موضوع است.

او افزود: در فرایند احداث بنا متاسفانه استفاده از خدمات مجریان ذیصلاح، علی‌رغم تاکید قانون مغفول مانده بود که به همت هیأت مدیره دوره هشتم و همکاری اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار در اولین گام استفاده از خدمات اشخاص دارای صلاحیت در اجرای ساختمانها برای ساختمانهای گروه‌های "ج" و " د" از ابتدای شهریورماه سال جاری الزامی شده است.